İbni Arabinin Fütûhat-ı Mekkiye, Alemlerin yaratılışı hakkında ki kitabı hakkında
İnsanı kamil , bu bir mertebe, insanın ulaşması gereken nirvanasi.
Rab ilk insanı iki eliyle, kendi cemiyeti ile donatti, yarattı ve ona kutsal ruhtan üfleyerek tüm yaratılmışların önünde secde etmelerini emretti. insan sıfır noktasında kendinden önce yaratilmislarin tümünden üstün oldu, irade ve akıl ile donatıldı, ve yeryüzüne yaratilmislarin üstün bir aktörü olarak en sonda gönderildi.
Adem , ilk insan ve son yaratilmis olma özelliği ile yeryüzüne sadece asiliği ve günahı getirmedi aynı zamanda kendisiyle birlikte tersten işleyen bir miracı, insanı ve insan olmanın kutsiyetini, suçluluk duygusuyla birlikte af istemeyi, ve bütün meziyetleriyle kendisi için yaratılmış olan alemdeki halifeliginde, hayatta kalmanın da mücadelesiyle geçici bir hayatın hiçliginide , yeniden geldiği o yere döne bilmenin hasretinide birlikte getirdi.
İnsanin yolculuğu gurbet ve gurbetçi kavramı işte tam bu anda doğdu.
Sürgün gibi gorulsede aslında yazılmış kaderini yaşayan Adem'in yaratılmis olduğu ve tayin edildiği nedenler dolayısı ile o suçluluk duygusunu hissetmesimi sağlandı?
Adem , yeryüzüne gelene kadarki süreçte etkin değil edilgendi, Bu suçluluk duygusu ile Rab insani donattiğı kendinden olan özelliklere rağmen , mukkemmeliyette, iradenin ve nefsin yonlendirmeleriyle yanlışa yonelebilecegi , bu yüzden de eksik olduğu yüzüne bir tokat gibi çarpıldı ve insan ilk noktasında nasıl kendisine secde edilen bir varliktiysa, eğer doğru irade ve nefis terbiyesinde kontrolü kaybettiğinde insanı- hayvan konumuna dusebileceğini ve tüm mukkemmel yaratilmisligina rağmen bir hiç olarak geri dönebileceğinede örnek teşkil etti.
Ve insan Ademle birlikte ilk sınavına başlamış oldu.
Allah, kendinde bulunan yaratma kudretiyle kendi ululuğunun teyidi için bilinmek istedi ve insani yarattı, ancak yaratma işinde insan sondu, evvelinde alemlerin , meleklerin , cinlerin , kalemin ve levhanın yaratma işi bitmiş insanı en sona bırakmısti. Hem insandan önce yaratılmış hemde havadan ve ateşten oluşan üstün olduğunu düşündüğü malzemesi özüyle cinler halkından olan ve kendi iradesi bulunan bir başka kişi insanin o yaratma anında oradaydı. Yaratıcının ve tüm yaratılmışların önünde, verilen secde emrine karşı çıktı. Yaratılmış olan varlıklardan bilebildigimiz, o günde yaratıcıya, kendi iradesini kullanarak ateşin ve havanın , topraktan ve sudan yaratılmış olandan daha üstün olduğunu söyleyerek kıyas yaptı.
Kıyasta ulaştığı sonuçla secde emrine karşı çıktı. Bu karşı çıkma bereberinde sorumlulukları olacak bir karardı. Verdiği kararın neye malolacağının bilincinde olan Azazil kendisine yazik edenlerden oldu. makamından kovularak iradesinin ve gururunun kurbanı oldu .
Herşeyin yaratıcısı Rab alemlerin yaratılma işini bitirip yeryüzünü insan için yaşama alanı yaptıktan sonra ki insanı yaratma işinde insanı dunyaya yerleştirmek için azizil olmasaydı nasıl bir yol izleyecekti? insanı erkekli ve disili yaratiklar halinde yaratan rab yine insanın cogalması uygunluğunu ya insan Şaşarsa diye mi oluşturdu. İnsanin yaratılışında ömür kendisine sonradan mı eklendi.
Azazil insanın kovulmasinda bir neden miydi yoksa nedene kurban edilmiş bir figürmüydü.
Kitap, sıfır noktasında insanın bilinmeyene yolculuğunda sınırsız bir düşünce yolculuğuna açılan kapı. Yunan Felsefecililerin de ulaşmaya caliştıklari o ilk ve saf bilgiye İslami ve sofistike bir bakış açısıyla İslam'ın en derin temel taşlarından biri olan ibni Arabinin metafizik , fizik ilimilerinin harmanlanmasiyla biZe ulaştırdığı alemlerin yaratilması, nedenleri amacı ve nasıl i üzerine yüzeysel bir bilgiler deryası.
Kitap günümüz bakış açısıyla bile değerlendirildiğinde anlamını yitirmeyen insanı Kamile ulaşmanın yollarına da az da olsa değinmekte. insanın irade ve nefis terbiyesiyle yaratilmislarin en üstünü olabilme yolculuğuna rehberlik etme amacı gutmesede yinede o yolculuk için işaretler ve izleri kitabın sayfalarında barındırmakta.
Bu kitap size ilk hakkında ve insanın dünya hayatına baslangıcına dair çok şey sunmakta.
Alemler, felekler, İnsanlar , Melekler, Cinler ve tüm yaratılmışların yaratisici Allah.
Hamd ancak onadır.
11/10/2020 İspanya / León
Yorumlar
Yorum Gönder